Picasso și obsesia pentru minotauri
Pentru câțiva zeci de ani minotaurul apare ca element recurent în creațiile lui Picasso. Minotaurul își
are originea în mitologia greacă și este descris ca fiind o creatură cu corp de om și cap de taur.
Acest personaj terifiant îl obsedează pe Picasso atât de mult încât între anii 1920 și 1950 îl reprezintă
în aproximativ 70 de picturi.
Picasso și masca de minotaur (fotografie de Edward Quinn)
De unde izvorește această aplecare a lui Picasso spre ceva atât de monstruos?
Pentru a înțelege, trebuie să pătrundem mai adânc în viața și opera artistului. O afirmație ciudată a lui
ne oferă un prim indiciu: „Dacă toate drumurile pe care le-am parcurs ar fi marcate pe o hartă și unite cu
o linie, ar putea reprezenta un minotaur.” Cuvântul „ar putea” ne indică doar o bănuială a lui, lipsită de
elemente concrete.
O altă legătură mai veche a lui Picasso cu minotaurul își are rădăcina în prima perioadă a vieții lui.
Copil fiind, admira coridele de pe meleagurile spaniole. Masivitatea și ferocitatea taurilor îl fascinau încă de mic.
Taurii erau fiarele neîmblânzite iar toreadorii eroii locului și a timpului respectiv. Fascinația sa timpurie
pentru coride a fost subliniată printr-o serie desene care înfățișau matadori și tauri.
În anii ’20 și ’30 Picasso devine interesat de mitologie. Tot în această perioadă intră în contact cu arta suprarealistă.
Ideile suprarealiste despre vise și subconștient se răsfrâng pe pânzele lui sub formă de minotauri și matadori
surprinși în diferite ipostaze.
Minotaurul și asocierea lui cu politica
Primele decade ale secolului XX sunt guvernate de ideologia fascistă, lucru detestat de Picasso.
Moment în care pentru prima dată Picasso începe să folosească arta ca instrument de manifestare a
ostiliății înpotriva ideologiei fasciste. În această perioadă minotaurul apare ca simbol al libertății.
„Guernica” este o pânză uriașă (349 cm×776 cm) dedicată orașului basc Guernica, bombardat de armata
nazistă și reprezintă urletul de disperare al societăților afectate de război. Picasso subliniază violența
și haosul creat de oameni sub influența politicului.
Pablo Picasso - Guernica (1937)
Bibliografie:
https://www.thecollector.com/picasso-and-the-minotaur-obsessed/
https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/apr/28/picasso-minotaurs-and-matadors-gagosian-london
Sursă imagini:
Imaginie titlu: https://image.invaluable.com/housePhotos/manorauctions/91/742791/H4545-L321414992_original.jpg
Picasso și masca de minotaur (fotografie de Edward Quinn) - https://i.guim.co.uk/img/media/ae376c93d7b10a4ccb3f0188bf8b35b5f087f493/0_0_2052_3000/master/2052.jpg?width=380&dpr=2&s=none
Pablo Picasso - Guernica (1937) - https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/640x360/p0ggk3h1.jpg