Pentru comenzi rapide, sunati la: 0743965877

Cosul meu

0 produs(e)

Nu aveti produse in cos

gouache/tempera

gouache/tempera

Tempera

Acest cuvânt poate avea două înțelesuri - fie ne referim la vopsea fie la tehnică. Ca tehnică ea este una dintre cele mai vechi în pictură iar printre primele întrebuințări a lor s-au observat în Egiptul Antic, în decorarea sarcofagelor. Tehnici înrudite apăreau și în Antichitate și în Evul Mediu Timpuriu în unele temple indiene. 

Această tehnică era larg răspândită și în Bizanț în secolele XIII - XIV și era folosită pentru pictura pe panel și decorarea manuscriselor.

În Europa medievală pictura în tempera cunoaște o creștere semnificativă dartorită unor artiști importanți printre care Da Vinci și Michelangelo. La sfârșitul Evului Mediu (aproximativ anul 1500) culorile de ulei devin din ce în ce mai populare lăsându-le pe cele tempera în plan secund.

La baza preparării vopseleor se găsesc trei ingrediente - gălbenuș de ou, pigment și mici cantități de apă sau alcool în cazul anumitor culori. Pigmentul trebuie să fie bine măcinat pentru a forma o pastă omogenă.

Atunci când suporturile pe care erau aplicate vopselele erau flexibile, în emulsie se introducea și ulei, pentru a preveni crăpăturile ulterioare. Emulsile uleioase se usucă mai greu și conferă suprafeței un aspect lucios.

În ziua de astăzi există varianta culorii la tub, care simplifică mult procesul de creație. Acestea conțin și conservanți care mențin prospețimea substanței. În cazul în care se dorește totuși varianta clasică, adică cea preparată, trebuie avut în vedere calitatea și prospețimea ingredientelor. Un dezavantaj al acestei practici este incapacitatea substanței de a se menține proaspătă mai mult de două zile (chiar dacă este refrigerată). Dacă doriți o emulsie uleioasă de ou, veți folosi o lipguriță de ulei de in fiert pentru fiecare gălbenuș de ou folosit.

Culoarea gălbenușului afectează culoarea amestecului și tinde să se decoloreze odată cu trecerea timpului.

Sunt recomandate suporturile rigide. Cele flexibile cum ar fi pânza produc crăpături după uscare. Tenhicile de pictură în relief sunt de evitat.

Gruntul folosit la modul general este preparat din praf de cretă, clei de iepuri și apă.

Culorile gouache sunt asemănătoare cu tempera însă au o proprietate în plus. După uscare ele pot fi remodelate prin adiție de apă.

Atenție! Vernisarea acestora se realizează doar cu vernisuri special concepute pentru ele.

O greșeală frecventă este identificarea vopselelor tempera cu acuarelele sub denumirea de "acuarele tempera". Ele sunt două tipuri diferite de vopsea.